Cinquanta novembres

Quan arriben aquestes dates, sempre em llevo amb un somriure a la boca i un regust de felicitat, pensant en aquell dia en què vaig aprendre que el futur, més enllà de les quimeres literàries o cinematogràfiques, podia ser també una realitat possible i tangible. El 20 de novembre de 1975 jo tenia setze anys i vivia en mons interiors pretèrits.
Cadascú porta la comptabilitat a la seva manera, perquè a la vida sempre hi ha un abans i un després. Hi va haver una generació, la dels meus avis, que va quedar marcada per aquell divuit de juliol de 1936 i sempre ens feien el relat de la seva existència parlant d’un «abans» i un «després» de la guerra. Les generacions posteriors no han tingut un referent tan clar, fent excepció dels que vam poder experimentar gairebé en viu i en directe la mort del dictador.
Aquell vint de novembre de 1975 ens ha quedat gravat en la memòria. La vigília vam anar a dormir després de veure a la tele Objetivo Birmania, una pel·lícula de Raoul Walsh de l’any 1945. TVE ens tenia acostumats a aquesta mena de programacions de darrera hora per tal de dissimular el nerviosisme que es vivia a la capital del regne. L’endemà, em vaig llevar com cada dia.
El primer que va trencar la meva rutina va ser una veïna de la meva edat que, en veure’m sortir pel portal, em va avisar: «No cal que vagis a l’escola; l’han tancada. En Franco és mort». Una mena de corrent elèctric va recórrer el meu cos, perquè intuïa que alguna cosa important canviaria a partir d’aquell moment. Vaig decidir, ja que estava al carrer, anar fins a l’institut, els Salesians de Sarrià, per copsar-ne de primera mà l’ambient.
A Barcelona era un dia assolellat i plàcid de tardor, i el món m’esperava a la porta de casa. De cop i volta, el carrer va començar a caminar sota els meus peus i, al cel, els núvols prenien formes inusitades. Per fi, el passat s’havia acabat i s’obrien irrefrenablement les portes del futur. Amb altra gent amb qui abans mai ens hauríem creuat una paraula, ara ens intercanviàvem senyals de complicitat: la llibertat era possible.
La ciutat dormia encara en un somni plaent. Vaig passar per davant del monument a José Antonio Primo de Rivera, que ja semblava una andròmina del passat, i vaig continuar cap amunt. Al pati dels Salesians es vivia un ambient de festa, algú ens va donar el parte oficial: a casa fins a nova ordre. Vaig mirar el rellotge i, si m’afanyava, encara podia agafar un bus cap a Girona des de l’estació del Nord.
Allà em vaig trobar tota una colla de gironins contents per la notícia d’aquella mort tan esperada. Vam pujar a l’autobús i, per un moment, es va fer el silenci; a la ràdio van anunciar un comunicat en directe del president del govern. Un aire sinistre va recórrer totes les cares i vam aguantar l’alè, esperant qui sap què. De sobte, va ressonar la veu ploramicona de Carlos Arias Navarro: «Españoles, Franco ha muerto». Un «Visca!» gairebé va fer trontollar els vidres de l’autobús i el conductor va tallar el comunicat, posant una cinta de casset amb música variada que ens va acompanyar durant tot el viatge per la costa fins a Girona. De fet, el record d’aquella música festiva ja no m’ha abandonat mai més.
Cinquanta novembres després, ens hem adonat que el futur és com una mena de pastanaga que anem perseguint sense arribar-la mai a empaitar. Potser ens hauria agradat poder ballar una sessió de claqué damunt la tomba del dictador i no va poder ser, però ara, pensant-ho bé, també podem exclamar allò que cantaven en Pepet i la Marieta:

«Que nos quiten lo bailao,
que no’ns toquen lo tablao,
ja pot caure’l món a trossos.
Ballaran los nostres cossos,
ballarem de sol a sol.»



Final! de Joan Brossa, interpretat per Miquel Poveda.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Cuideu-vos i estudieu persa

De vegades penso en Palafrugell

Lloança de l’optimisme

Sobre l’odi i els llibres que he de llegir